Dungeon crawler roguelike med en twist
Into the Restless Ruins är ett premium actionspel för PC utvecklat av Ant Workshop Ltd. Det är ett 2D roguelike dungeon crawler äventyr som innehåller deckbuilding spelmekanik. I det kommer spelarna att dyka ner i en gammal ruin för att söka efter en mystisk entitet som kommer att uppfylla deras önskningar.
Som Balatro eller Slay The Spire, har Into the Restless Ruins taktisk kortbaserad strid som låter spelarna strategisera och planera sina drag under striden. Vad som skiljer det åt är en unik mekanik som låter dem designa själva dungeon layouterna och en stor, öppen värld att utforska i det tidiga spelet.
Uppfyll dina önskningar
Into the Restless Ruins berättar om en skotsk legend om Skördemaid som kan uppfylla varje önskan hos dem som är modiga nog att övervinna utmaningarna för att söka henne. Du spelar som en av dessa individer som har funnit ingången till ruinerna där gudinnan bor. Men du måste besegra Vaktmästaren och olika andra fiender för att nå ditt prismål.
Det mest framträdande aspektet av spelupplägget i Into the Restless Ruins är möjligheten att designa fängelsehålorna när du långsamt lägger ner sektioner och element bit för bit. Tänk på Rum Synergier, som har olika effekter på hur du närmar dig dina försök och upptäcker snabbare sätt att ta dig runt. Möt häxor, féer, den kusliga Maid och hennes Skördekoppling. Spelet erbjuder till och med alternativet att spela på skotsk gaeliska.
Du kan aktivera automatisk strid under fiendemöten och använda olika taktiska kort. Du kan också avslöja sällsynta amuletter, cantrips, vapen, lore-fragment och reliker som kan hittas under dina försök, varav den sista kan bytas för att skaffa nya kort till din kortlek.
Ytterligare funktioner med anmärkningsvärda brister
När du vågar dig djupare in i ruinerna kommer du att möta utvecklande utmaningar. Den proceduralt genererade naturen av ruinerna säkerställer att varje försök presenterar nya faror, från varierade fiendemöten till kraftfulla artefakter som kan förändra din strategi avsevärt och tvinga dig att närma dig varje karta på olika sätt. Spelets unika blandning av genrer, som kombinerar kortbyggande med roguelite och korridor-anslutande element, tas också emot väl.
Den strategiska djupet av organisering av rumslayouter och den "bara en gång till" beroendeframkallande kvaliteten är också anmärkningsvärd inom den nuvarande spelarbasen. Spelets pixelkonststil, synth-soundtrack och nickar till skotsk historia bidrar till dess övergripande atmosfär. Men dess stridssystem är otillfredsställande och saknar djup. De fiender och bossar som finns saknar också variation och utmaning, vilket gör att spelet känns för lätt för vissa.
Forma marken du rör dig på
Om du gillar roguelike kortbyggande spel och letar efter något nytt att prova, introducerar Into the Restless Ruins en trevlig twist på formeln genom att bokstavligen låta dig forma marken du går på. Trots vissa problem med dess stridssystem, berättelsens djup och svårighetsbalans eller brist därav, är det ett spel som kommer att ha fler fördelar än nackdelar om det ges en chans.